tisdag 3 april 2012

Tänk om man kunde söka jobb som miljonär?

Halva livet har passerat och jag jobbar antagligen fortfarande i ett yrke  som bara skulle varit ett extrajobb !!




som  jag tänkt att det är bara extra tills jag finner det jag igentligen skall göra.




Nu har jag dessutom en stor mängd erfarenheter och kunskaper med en kreativ personlighet.
Paradoxen i livet är att jag var en av de få , som verkligen visste vad jag skulle göra och passade bäst till redan i mellanstadiet. På sjuttiotalet kallades det för reklamtecknare och senare var det AD som var det enda , som jag kunde tänka mig att göra.
Varför ville jag det? jo, för att måla och teckna var mitt största intresse som 11 åring och sedan resten av mitt liv.
Skapande av tankar och ideer är den jag är. Det är också samma sak som att lösa problem och skapar nya vägar. Nu förtiden kallas det för att tänka utanför boxen. Det har jag gjort hela livet.





Vi vet att livet handlar om val hela tiden. Vad jag valt har hur livet sett ut, och vad som blivit prioriterat.

När man är ung så tror man att det finns all tid i världen att lägga vissa saker på hyllan till rätt tid kommer. Under tiden händer det saker som gör att man tar inpå andra vägar än själva planen.
Dvs den planen och den vägen, som man borde gått, den som jag visste var den som jag skulle passat bäst på.
När jag fortfarande gick i skolan och hade mina mål klara då sa jag;" Var jag än hamnar i jobblivet, då skall jag aldrig jobba i butik och vänta på kunder." Man skall ALDRIG säga Aldrig.
Ödesdagen var någon gång 1980 i november i Göteborg. Jag hade avslutat i min fantastiska Eftergymansiala högre kurs i Marknadsföring , med ett självförtroende på topp. Denna skolan hade varit minst lika bra som IHM.
Och mitt mål var Valands Konstindustri och hade mina arbetsprover klara. Jag är målmedveten, men som reklamare är också snabb i att byta focus.
Jo, då hade jag precis blivit sambo , precis flyttat hemifrån.

" There is no such thing as limits"





Hade jobbat extra då jag gick i skolan i hemvården, men min dåvarande pojkvän och som alla andra sa att det är ju inget riktigt jobb.
Ok,, jahaa,?, men det funkar ju tills jag blir klar med min utbildning och blir en  AD.
Jag blev erbjuden en tillfällig plats på en Järnia butik ,  de behövde hjälp med momsändring på alla deras 25 tusen olika artiklar. Jag skulle byta prislappar någon månad.
De behövde också hjälp i deras Färg och parfymavdelning...ja nu blev jag en av dom som fick ansvar för just den avdelningen och jag trivdes riktigt bra där.
Jag fick utlopp för mycket av det jag hade lärt mig.
Inköp, försäljning jag fick texta skyltar och dekorera fönster, sälja lackfärger och båtfärger och allt  som igår i den biten, och det var lösvikt i kemikalier på den tiden.  Föreställ dig att du ena sekunden säljer make up och parfymer, och nästa kund skall ha sin lilla glasflaska fylld med Amoniak, och en andra liter flaska med trikloretylen och den tredje med saltsyra.
Ja, tack var det något annat?.. jo 3 meter av denna vaxduken och kalk och soda.
etc.. Mycket lärororik början av denna karriären som inte skulle bli någon. Jag skulle ju aldrig stå i affär och vänta på kunder.
Det var början av 80- talet, det är en tid då det händer mycket i alla kommersiella branscher, under tiden händer det mycket i reklambanschen, hmm jag har vänninor som redan satt igång som originalare etc.
Då det hunnit bli swinging 85-86 hade jag redan bytt jobb några gånger i Göteborg, det är bra att göra när man är ung hade jag fått för mig. Bygga på mina erfarenheter.
Då 1986 hade jag sagt upp mig från min tjänst på Panache på Avenyn. Jag hade tilldelats ett stort -ansvar på salongen där, plus att jag hade hand om all dekoration i alla IngBritts salonger i Göteborg.
Jag var ung och naiv och charmades lätt av det beröm jag fick av Fru Magnuson.. hmm min namne där.
Det är ju inte hennes fel att jag gick på det, idag är jag tacksam för läxan.
Tackvare det jobbet så kan jag säga att jag sålt solbrillor till både Mats Ronander och den rödhåriga sångerskan i Bruce Springsteens band De legendariska konserterna i GBG 1985.
Tog hål i örat på .. namn är inte min styrka... Jo, Richard Herrey.
När man är 24 år då är det så coolt.
Vi hade en kaffebar i receptionen där fick jag lära mig hur man gör en riktigt god espresso, Capuccino.. latte drack man inte då.
Det bodde lite härliga folkliga personer i närheten på avenyn. Hagge Geigert kom in ibland på en kopp.
Ingvar Oldsberg var inne ofta humöret på topp varje dag.
Jag kan ju inte vara bitter på IngBritt idag för att jag lät mig bli lurad.
Kan ju nästan kalla mig Barrista, Receptionist, Dekoratör, inköpschef, Butikschef, Hudvårdsterapeft, Make up Artist och frisörelev.Med detta i bagaget och mycket mer då är det dax att bestämma sig vad jag skall göra resten av mitt liv.

Året är 1986 och jag är 25 år.. Hjälp!! Jag har blivit gammal. Det är ju försent för allting. Så tänkte jag och så tänker de flesta 25 åringar idag.
Jag hade livliga diskussioner med mina vänner och vad jag borde göra.
Mitt konstnärsskap fanns och har alltid funnits vid sidan om, min dröm om att få sälja min första tavla fanns. Jag kände att det borde finnas en öppning snart. Jag fick så otroligt mycket uppskattning och de flesta skröt om hur gott ställt de hade på den tiden.
Hur skall du göra nu - Christina med din utbildning på Konstindustri?
Jag suckade djupt med en stor besvikelse på mig själv, varför hade jag släppt mitt focus, jag visste ju vad jag ville en gång i tiden.
En av mina vänninor var sambo med en man som var delägare i en Byrå i Gbg.
De hade många stora konton, en av dom var Volvo.
Jag fick prya hos dom under sommaren mest för att känna på om det var något för mig. Fick klippa och klistra lite med overhead bilder.
Jag fick vara med på deras brainstorminig sessioner...WOW!!!!!.. Fortfarande bland det häftigaste jag varit med om.
Det var väl ingen frågan, detta är det jag skall  jobba med, och det skulle inte ens kännas som ett jobb.

Vad gör jag ? Jo jag bestämmer mig för att jag är för gammal att starta en 5 årig utbildning, jag hade en milijon ursäkter.
Istället börjar ett annat liv, där alla mina" jag skall aldrig göra" blir precis det jag gör.
 Från det blir det , Ramakare på ett galleri, Nk Parfym, Gillblads som DiskChef för Estee Lauder,Grekland /Poros En taverna i restaurngen och i baren hela sommaren 1990, Montreal Kanada flera olika jobb, i butiker av alla slag, från mat, leksaker och kläder.

Man kan se ett mönster det är i service biten jag jobbar.
Jo, jag glömde säga att 1987 var ödesåret typ exakt sju år efter sista gången ett livsavgörande sak hände. Jag sålde mina första tavlor. Fanatstiska 30 tkr det året fick jag för de tavlor jag sålde.
Och det fortsatte i liten skala i Montreal.
Hem igen 1991... lite ditten och datten i jobb till en början.
Så var jag tillbaka i parfymbranschen igen , Estee Lauder Travel retail. Det gick fantastiskt bra.
Jag fick pris för mina riktigt bra bedrifter 1996 och blev skickad till New York med alla treats med lyx, för att jag var bäst.
Jag jobbade på Stena Line, Lite på Color Line, Dfds.. Landvetter.. var nästan  inte hemma alls.
Min Chef hade vid flertalet tillfällen frågat om jag kunde tänka mig att ta hand om Estee Lauder på Arlanda, jag svarade varje gång, Aldrig att jag flyttar till Stockholm, sommaren 2002 flyttar jag till Stockholm, var trött på resandet.
Tar direkt en tur till Gotland den sommaren.. jag tar två turer och hälsar på en kompis.
Åker ju då pendeln till Nynäshamn för att hoppa på färjan till Visby.. Jag sitter på tåget och tänker, Suck, var lång tid detta tar!! och vem vill bo här i denna håla, jag skulle aldrig vilja bo i Nynäshamn.

Hösten 2006 säger jag upp min från Estee Lauder för att skapa min dröm, tror jag.. hmmm jo jag är passionerat inne i denna skapelse av Världens första galleri för rockmusiker som också målar. Jag skulle radera stelheten som fanns i denna bransch, jag kinde inte få ihop hur vi bemöter konst med sådan osäkerhet, och stelhet. Den känsla att ingen våga prata om vad de känner när de se ett konstverk.
Mycket märkligt tyckte jag och på detta vis ville jag förändra världen. Ingeting skulle stoppa mig att få skapa min magiska plats i världen.
Jag bodde i hippa Birkastan i en pytteliten lägenhet , så coolt dyr som det skulle vara.
I samma del av stan öppnar jag Artway 100 kvm.. min vision blir verklighet.
Jag fixar allt detta helt på egenhand. Jag tar in hjälp med måla väggar  och råd men, projektet är mitt.
Stort fel av mig om jag hade lyssnat mer då hade jag kanske inte gjort det alls eller sökt andra vägar.
Jag hade inte resurser för att driva min vision, det var kul jag genomförde det men bara ett år.
Har varit Gallerist och har en mycket kostsam läxa. Mina kunskaper ligger snart på topp!! hihi.

2007 visades en kul reklamfilm på TV om Nynäshamn eller Newnoseharbour, riktigt kul!
Tänk vilken effekt den hade på mig, och det skulle vara kul att veta hur många nyinflyttade Nynäshamn fick samma år som jag flyttade ner?
Försöker att hitta denna roliga reklam på Youtube, men ingen lycka.





2007 är också året då jag möter kärleken min Göran och han bor i Nynäshamn.
Jag flyttar ihop med honom och blir delägare i ett radhus i en idyll.
Att aldrig säga aldrig måste sägas med en riktig övertygelse , jag har flyttat till Stockholm och Nynäshamn och har jobbat i butik. Precis det jag aldrig skulle göra.
Nu idag är jag tillbaka på Arlanda och jag pendlar dit sammanlagt 4 timmars resa varje dag som jag jobbar där.
Nu söker jag jobbet, det jobbet som skall vara det som jag skulle haft från början.
Det jobbet som jag skall stanna på resten av livet.
Nu är jag  min pik av mitt liv, kunskaps och erfarenhetsmässigt de flesta chefer är i samma ålder som jag,. Jag har verkligen och är mycket aktiv i mitt sökande .
Vilket jobb skulle jag ha störst chans med?

Min kreativa sida skulle kunna generera i bra resultat, butiksplanering, idespruta. Rekryterare, Trendbarometer, Säljcoach.. hitta på nya jobb.
problemlösare.
Nu måste jag ta mig till Arlanda,
och hoppas och önskar men säger, jag skulle aldrig vilja ha jobb som Miljonär!

Facebook är kul!  där hittade jag detta

Helt enkelt en enastående individ, som du!!

Indesign, photoshop, Illustrator etc... allt det där skall jag  vara bra på. Har anmält mig till kurs i dessa.
Ser så mycket framemot att bli bra i detta. Fantastiska verktyg mer oändliga möjligeter till  nytt skapande.













3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad har du för löneanspråk... ;)

Tette Merio sa...

Kul/intressant läsning. Gillar att få lite inblick i hur människor tänkt/drömt och levt/lever sina liv. Och ja ... med vad dina erfarenheter av "jag ska/vill aldrig" fört med sig, så borde du ju rimligtvis få jobb som miljonär vad det lider! hehe ;-)

Må väl!/Tette.

Unknown sa...

Tack Tette!
Jag ser att jag måste rätta till några stavfel.